Ambulanshelikoptern
I Norden opererar flera olika typer av ambulanshelikoptrar, bl.a dessa typer
- Eurocopter AS 365 Dauphin N2
- Eurocopter AS 365 Dauphin N3
- Augusta Westland AW 139
- Eurocopter EC 135
- Eurocopter EC 145
- Sikorsky S76
De allra flesta ambulanshelikoptrar behöver en plan landningsyta om ca 25×25 meter som är fri från lösa föremål.
Tydlig markering är viktig för att helikopterpersonalen skall kunna se landningsplatsen bra från luften.
Enligt nedanstående bild ska du stå med vinden i ryggen och armarna rakt uppåt. Vid korslagda händer som bilden visar, påtalar du för piloten att ambulanshelikoptern inte längre behövs.
Foto: www.highways.gov.uk
När det är mörkt ute kan du ha behov av signallampor, t.ex ficklampa med signalkon.
Helikoptern innebär livsfara
Då huvudrotorn fortfarande är i rörelse. Helikopterns stjärtrotor innebär den största faran, då den har ett högre varvtal och är svår att se. Låt ALLTID besättningen ta kontakt med Dig innan du närmar dig. När du fått klarering om att närma dig helikoptern så ska detta göras framifrån.
Inga föremål får lämnas på marken!
Helikoptrar piskar upp mycket vind. Den vinden blåser lätt iväg eventuella föremål Du har lämnat på marken. Om Du har tid innan helikoptern anländer bör Du gå runt på landningsplatsen och kolla så att det inte ligger några lösa föremål på marken. Kolla även att närliggande saker sitter fast, t ex båtkapell och presenningar.
Kom ihåg vid landning i snö, mörker eller referensfattig miljö!
Vid landning i t ex snörök, är DU den enda referens vi har. Det är MYCKETviktigt att DU står kvar, i hukande ställning, trots den piskande vinden!